Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Koh Lanta digitális nomád útibeszámoló

Koh Lanta, Thaiföld. Utazós, digitális nomád kaladunk második állomása, a Krabi szigetek gyöngyszeme. Phuketről indulva egy óra taxi, 4 óra hajózás és 20 perc tuktuk után oda is értünk a szállásunkra kb 32.000Ft-ért. Olcsóbb megoldás, ha buszozol, ami 14 ezer forint körül mozog két főre. A kilátás a hajóból viszont abszolút megérte a különbözetet.

Ko Phi Phi látnivalók kikötő
Ko Phi Phi kikötő (hajóállomás Koh Lanta felé)

Amikor Délkelet-Ázsiába utazol, nem érdemes egy hétnél több időre foglalni szállást az AirBnb-n, mivel ha szeretnél tovább maradni, akkor helyben sokkal könnyebben találsz ár-érték arányban kedvezőbb lehetőséget. Azt kell mérlegelned hogy neked mennyit ér meg az a komfort, hogy egyrészt előre tudod, hogy hol fogsz lakni, másrészt nem kell költözködnöd annyit.

Mikor érdemes utazni?

Nagyon attól függ, hogy neked milyen szempontok számítanak. Koh Lantán a legnépszerűbb szezon november és április között van, hiszen ekkor a legszárazabb az időjárás és a tenger sincs annyira felkavarodva. Mi auguszusban töltöttünk itt három hetet, ami kifejezetten low season-nek számít. Az árak az esős évszakban legalább 30%-al olcsóbbak és majdnem mindenhol az olcsó ár is alkuképes. Ha viszont olyan helyre szeretnél utazni, ahol nincs kihalva minden második étterem, akkor Koh Lanta, a kevésbé népszerűbb időszakban lehet, hogy nem neked való.

Koh Lanta látnivalók

Koh Lanta egy csodálatos kis sziget, ahol megtalálhatsz mindent, amire a trópusi kalandhoz szükség van: homokos strandok, koktélok, dzsungel, majmok, +30 fok.

Három hét sok időnek tűnik, viszont mivel hétközben és sokszor hétvégén is dolgoztunk, ezért összesen 4-5 szabadnap ált a rendelkezésünkre.

Vízesés: Khlong Chak Waterfall

Koh Lanta vízesés térkép

A szállásuktól kb fél óra robogózás után értünk a sziget déli csücskében fekvő vízesés túra kezdőpontjához. A vízesés pont egy turistáknak szánt elefánt kínzó központ mellett található. Számomra hihetetlen, hogy a 21. században még mindig fizetnek azért, hogy a szerencsétlen szenvedő, sokszor alultáplált, sebzett elefánton üljenek fél órát. Ha elefántok között szeretnél lenni (ki nem?), akkor jelentkezz önkéntesnek Thailand egyik elefánt otthonába, ahol nem kihasználják, hanem gondozzák az állatokat.

Érkezés után választhatsz, hogy kérsz-e túravezetőt 300 bath-ért vagy inkább csak a parkolásért és az képen látható, kézzel rajzolt térképért fizetnél fejenként 100 baht-ot. Mi végül csak a parkolásért fizettünk, mert már rendelkeztünk térképpel. Igen a képen látható paint szerkesztő minőségű firkamány vezetett minket a sűrű dzsungel kanyargós ösvényein. Biztosíthatlak, hogy amit a helyszínen kínáltak sem mutatott többet. Olyan érzésünk volt, mintha szándékosan árulnának nehezen értelmezhető térképet, hogy rá legyünk kényszerítve a turistavezetőre. Na, de mit számít ez a lelkes kalandornak? Legalább izgalmasabb lesz a kirándulás! Meg kell mondanom őszintén, nehezebb volt tájákozódni a dzsungelben, mint amire számítottam, de nagyon élveztük minden percét. Kora reggel érkeztünk, még a kirándulók előtt, így az egész dzsungel, majd a túra végén a vízesés is csak a miénk volt! Korán alatt a reggel 10 órát értem. A fél órás sétából egy óra keresgélés lett, végül megfáradtan, izzadtan, kicsit pókhálósan megtaláltuk a vízesést. Megmártózni a kristálytiszta hűvös vízben olyan volt, mintha a természet magához ölelt volna egy pillanatra.

Koh Lanta Khlong Chak vízesés

Tipp: Ha te is fürödnél a kellemesen hűs vízesésben, akkor vigyél fürdőruhát a kirándulásra. 🙂

Koh Lanta régi városrész (Old Town)

A sziget dél-keleti részén található a hagyomány szerint helyi halászok által lakott városrész. Ehhez képest több szuvenír boltot láttunk, mint halászt. Nagyon kedves kis hely, a turisták ellenére is érződik a thai báj. Meglepő módon, a ruhaboltok árai alacsonyabbak az óvárosban, mint a Koh Lanta központban. 250 thai baht-ot fizettem egy kézzel dekorált színes felsőért, amire a full moon party miatt ruháztam be.

Koh Lanta old town

Mu Koh Lanta Nemzeti Park

Kanyargós utakon keresztül robogóval, éttermekkel övezve, majmok társaságában lehet eljutni a sziget déli csücskében található Mu Koh Lanta Nemzeti Parkba. Hogy őszinte legyek az odafele vezető utat jobban élveztem, mint a nemzeti parkot. A legjobb szándékkal is átlagos élmény. 200 baht-ért cserébe láthatsz egy víztornyot a köves tengerparton, ahol nem is nagyon tudsz fürdeni, mert a tündéri kis majmocskák elviszik, amid csak van. Az irónia, hogy odafele több majmot láttunk, mint a nemzeti parkban. Lehet, hogy csak akkor jönnek elő, amikor már a vízben lubickolsz. A víztoronytól továbbhaladva vezet az ösvény a dzsungelbe, ami nem volt rossz, de nem is volt túl izgalmas. A kilátópont nincs kijelöve, így mi észre sem vettük, amikor áthaladtunk. Egyszer érdemes megnézni, kellemes sétában lesz részed, de sajnos semmi többet nem ad.

koh lanta nemzeti park,Thaiföld

Koh Lanta élmények

Amilyen egyszerűnek tűnik Koh Lanta, annál izgalmasabb úticél. Az első nap, az az érzésed lehet, hogy egy nyugis kis Krabi szigeten vagy, igazi papaya salátás falu hangulattal, azonban hamar kiderül, hogy Koh Lanta ennél sokkal több. Életem egyik legszebb három hetét töltöttem a szigeten!

Full moon party Koh Lanta

Azt gondolná az ember, hogy a full moon party-t értelemszerűen teliholdkor tartják. Hát kedves olvasó, full moon party akkor van, ha éppen a soron következő bár úgy dönt, hogy ideje bulizni egy jót. Az eseményt az út mellé felállított táblákon hirdetik meg. Nem tudod elkerülni, úgyhogy ha szeretnéd megtudni a party részleteit, akkor elég ha végigsétálsz a főúton vagy lemész a strandra.

Ezek a bulik nem indulnak be este 10 előtt és nem is érdemes odamenni korábban. Most ezt azoknak a nyugdíjas társaimnak üzenem, akik rend szerint éjfél előtt hazaérnek és az már hatalmas party-nak számít, ha éjjel 1-kor kerülnek ágyba. Ha kell, igyál meg előtte egy kávét, mert hihetelen élményben lesz részed! Ha egyedül mész, ne aggódj, mindenki nagyon nyitott, pillanatok alatt új ismerősökre lelhetsz. A színek, a fényhatások és a tűzjáték, a koktélok és a hangulat fenomenális. Ne hagyd ki, ha arra jársz!

Koh Lanta full mood party

Munka munka munka

Mi kell a digitáis nomádnak a hatékony munkához? Wifi, konnektor és légkondi. Nos, Koh Lantán ez az édes hármas csak a coworking irodában érhető el. A legtöbb wifi-s kávéház 1 óra internethasználatot ad kávénként, ami azért is bosszantó, mert nem tudsz igazán belemerülni a munkába. A közösségi igényeink kielégítése mellett, erre a problémára is megoldás a KoHub.

KoHub az árait tekintve, a 6000 baht-os havi díjával nem számít a legolcsóbb opciónak, viszont még mindig kevesebbe kerül , mintha nem tudtunk volna produktívan dolgozni. Koh Lantán egy bungalow-ban szálltunk meg, ahol ugyan volt wifi, légkondi és konnektor, viszont a hátizsákunk is alig fért el az ágy mellett, Ágyon pedig hosszabb távon nem szeret a hátam dolgozni. Állandóan nyöszörög, hogy hagyjam abba.

Visszatérve KoHub-ra, nagyon meg voltunk mindennel elégedve. Sokkal több, mint egy túlárazott légkondis tér. Nagyon kedves a személyzet, a közösség barátságos, majdnem minden este szerveznek valamilyen programot, például pub quiz-t vagy naplementés iszogatást. A tér egyszerre modern és rusztikus, a szó legjobb értelmében. A benti résznél választhatsz a beszélgetősebb közös tér és a fókusz szoba közül. Kint pedig élvezheted a ventillátor kellemesen simogató szellőjét, a madárcsicsergést és a csodaszép dzsungel szerű kertet.

Tengerpart

Koh Lantában megy le a nap a legszebben. Fantasztikusan gyönyörű. A tengerpart nagyrésze nyitott, nincs lezárva úgy a halandók elől, mint a Balaton. Rengetek tengerparti bár és étterem várja a koktélra vágyó naplementét csodáló vendégeket.

koh lanta naplemente tengerpart

Amilyen mesés a naplemente, annyira kiábrándító, hogy amerre csak nézel szemetet látsz. Szinte vadásznod kell a törölköző méretű szemetek közötti homok szigeteket. Óriási probléma a műanyagszennyezés Thaiföldön. Mindent duplán műanyagba csomagolnak, a boltban még a banánt is.

koh lanta zerohero

Legyél környezettudatosabb utazó!

• Fém szívószál: használd a saját szívószáladat a kókuszdiódba és a koktélokba az eldobhatók helyett
  • Palack: fél literes műanyag palackok helyett vagyél újratölthető palackot. Koh Lantán sok helyen ingyen újratöltik friss ivóvízzel. Nézd meg, hogy hol vannak Trash Zero pontok a közeledben.
  • Ételhordozó: Elvitelre kéred? Használd a saját hordozódat! 90 baht-ba kerül csak a helyi mindenesboltban (nem a 7/11). Mindig magammal viszem, ha étterembe megyünk. Szeretnék minnél tudatosabban étkezni (mindful eating), és ha már nem vagyok éhes, akkor a maradékot inkább magammal vinném, mint kidobnám.
  • Táska, vászon szatyor: A boltokban mindent duplán zacskóznak. Ne felejtsd otthon a táskádat vagy szatyrodat, kérd abba a vásárolt termékeket. A piacra pedig vigyél magaddal újrahasználható zacskókat és válogatsd azokba a finoman illatozó mangókat.

Apró lépések a műanyagmentesség felé, de hatalmas hatása lehet globálisan, főleg ha egyre többen tesszük meg a tőlünk telhetőt.

Thai konyha gyönyörei

Imádom a thai ételeket, számomra pont annyira csípős amennyire kell, nehezen unok rá a pad thai-papaya saláta kombóra, ezért nem is volt kérdés, hogy európába hazaérve is szeretném élvezni ezeket az egzotikus ízeket. A Time For Lime főzőkurzusán vettünk részt, fejenként kb 16.000 Ft + az ott fogyasztott Tiger sörök áráért. Életem legeslegfinomabb thai ételét ehettem meg, amit ráadásul én készítettem el. A recepteket megkaptuk a workshop végén és olyan gyakorlati tanácsokkal lettünk ellátva mint például, mivel helyettesíthetjük a papaya-t, mit használjunk halszósz helyett, ha vegánként étkezünk és még rengetek más praktika főzéssel kapcsolatban.

pad thai és papaya saláta

A thai élményhez hozzátartozik, hogy legalább egy főzőkurzuson résztvegyél. Ha sokallod az árat vagy autentikusabb élményt szeretnél, akkor megkérhetsz helyieket is, hogy tanítsanak meg. Így tanultam meg például zöld teás szendvicset készíteni. Tudom, hogy első hallásra furán hangzik, de hidd el, egyszerűen mennyei. Azóta is a kedvenc szendvicsem!

Sokan kérdeztétek, hogy milyen vegánként utazni, mennyire nehéz megoldalni az étkezést. A thai konyha azért nagyon szerencsés, mert nem a hús játszik főszerepet, hanem a zöldségek és a gyömülcsök. A legtöbb esetben egyszerűen kérhetem hús nélkül és voila, máris vegán az étel. A levesek ebből kivétel, mert a levét hagyományosan hal szósszal készítik. Koh Lanta igazi vegán paradicsom, tele finomabbnál finomabb vegán és vegetáriánus éttermekkel, ahol nem kell aggódnod, hogy állati összetevő kerül a tányérodra.

Közlekedés

Döntő többségben mindenki robogóval vagy tuk-tuk taxival jár. A robogó bérlése 150-170 baht naponta, egy 10 perces tuk-tuk fuvar pedig 50 baht körül mozog. Láthatod tehát, hogy miért éri meg sokkal jobban a scooter. Meg hát sokkal izgalmasabb is!

Koh Lanta robogó bérlés
Nem, itt még nem vagyunk leégve.

A benzint régi whiskey-s üvegekben árulják, litere 40 baht. A robogó elég keveset fogyaszt, ezért a benzin itt nem igazán számottevő tétel.

koh lanta, thaiföld benzin ár

Robogót szinte minden második üzlettől lehet bérelni, viszont biztonságosabb a szállásadódtól kéred, mivel a scooterért cserébe ott kell hagynod az útleveled is.

Árak

Mennyi az annyi. Budapesttel összehasonlítva nem sokkal olcsóbb Koh Lanta, sőt! Bizonyos szempontból drágább is. Drágább, mert a legtöbb szállás helyen nincs rendes konyha, tehát nem tudsz főzni, az alkohol ára pedig magasabb, mint Magyarországon.

Termék / Szolgáltatás Ár (baht)
Bungalow (1 éjszaka) 320
Banán (1 kg) 30
Sim kártya (15 nap) 600
Coworking (1 hónap) 6000

Annyira megtetszett mind a kettőnknek Koh Lanta, hogy felvettük a potenciális otthonbázisok listájára. Legközelebb a szárazévszakban szeretnénk idelátogatni, hogy megnézzük milyen, amikor igazán él a város.

Marketing tippek, üzleti tanácsok, inspiráló gondolatok.

SE TÖBB, SE KEVESEBB.

Hoi An Vietnám digitális nomád

Vietnámi kalandok Hoi An városában

Hoi An, a digitális nomád kalandozásunk harmadik állomása , Koh Lanta és Phuket után. Utolsó pillanatban döntöttünk úgy, hogy Bali helyett Vietnámot szeretnénk először felfedezni. Hoi